zaterdag 31 mei 2014

Het leukste cadeau in het donker...

Ik houd van het filmtheater. Van die grote rode stoelen, de té harde reclames vooraf. Het kraken van de popcorn tussen mijn kiezen. Het geschreeuw van irritante kotertjes die zich altijd op de rij voor mij bevinden. Het gevoel van wegzinken in een andere wereld dan het mijne.

Nu heb ik het geluk dat aan de overkant van waar ik woon een mega bioscoop is. Het Pathé theater. Je weet wel, met als logo die haan die heel hard in een geel tekstwolkje PATHÉ schreeuwt. Met een uitroepteken erachter om het nog even extra te benadrukken dat ze er zijn.
Het Pathé is een geoliede machine. Een eigen app flirt je via aanlokkelijke trailers zo haar stoel in. Je kunt je geld er niet makkelijker kwijt zou je zeggen.

Van Pathé giftcards, Pathé thuis, een Pathé Ladies Night, 3D, IMAX, de Pathé unlimited pas, de Pathé gold card, een actief Twitter account waar ze je verleiden kaartjes te winnen door te retweeten, inhaken op actualiteiten en zelfs een Pathé Kids Club. Een sekte zou zich niet beter hebben kunnen voorbereiden. Voor ieder wat wils. Als pasbezitter krijg je overal ook nog eens korting als je meer koopt dan alleen een kaartje. Verse chips in een bakje, driedubbele porties popcorn. Sjakie en de Chocoladefabriek in real life.

In de huidige tijd van HBO, UPC, Netflix zou je toch zeggen dat het minder druk zou zijn in de bioscopen, maar nee Pathé trekt volle zalen. Als facilitator van kaskrakers mag je toch kwaliteit verwachten. Alles is ingericht om het afscheid van je geld zo makkelijk mogelijk te maken. Met een heuse Klantenservice Q&A waar 80% gaat over de manieren hoe je kaartjes kunt kopen.

En dan toch, als frequent bezoeker die zich niet wil laten binden door al deze faciliteiten kwam ik onlangs bij een film terecht waar de honden geen brood van lusten. Ik heb het over de nieuwe Spiderman film. Al jaren fan van Spidy verheugde ik me erg op deze film. Echter na drie uur nagelbijten en met meer doorzettingsvermogen dan Karate Kid was ik na het einde echt de kluts kwijt. Wat een slechte film. Zelfs na het zien van The Hobbit had ik verwacht dat filmmakend Hollywood dit niet meer kon overtreffen. Maar het kon dus toch!

Even een side step, stay with me. Als ik bij de bakker een brood bestel, of bij de Appie een biologisch stukje scharrelvlees haal en het blijkt dat het product niet tot tevredenheid is, dan meld ik dat en krijg ik vergoeding of een ander product.
Hetzelfde geldt volgens mij voor het Pathé, dat ook een dienst verleent. Dus met mijn goede gedrag meld ik mij bij de balie dame. Met een vriendelijk gezicht laat ze mijn ongerief tot zich komen. Om vervolgens als antwoord te geven dat de film niet door Pathé is gemaakt. Technisch gezien heeft ze gelijk en ik schiet in de lach. Ik vraag of er een mogelijkheid bestaat mijn geld terug te krijgen of iets van een tegoedbon aangezien mijn teleurstelling over de kwaliteit van het door Pathé tentoongestelde. Met een blik waar zelfs Hak niets mee kan kijkt ze me de deur uit.

Ontredderd stort ik mij tot mijn laatste redmiddel. Het actieve en leuke Twitter account van @Pathe.
Ik zie dat ze regelmatig antwoorden op vragen antwoorden geven dus ik verwacht ook op mijn vraag een serieus antwoord. Dit blijft echter tot op de dag van vandaag slechts een open vraag in de Twitterstream van @Pathe. Er kraait geen haan naar zou je zeggen. Iets wat zelfs na herhaalde vragen van mijn kant voor mij in strijd is met de service en het gemak dat ze bieden om je geld uit te mogen geven. Mag ik concluderen dat de marketing van Pathé zich slechts richt tot de Euro in mijn portemonnee of.....


6 opmerkingen:

  1. Jij vindt een film niets en dan verwacht jij je geld terug? Kom op zeg. Je gaat toch ook niet een film kopen om vervolgens deze te kijken en terugsturen? Dat wordt nergens, maar dan ook nergens geaccepteerd. Als je vroeger een film huurde en deze keek om de volgende dag terug naar de videotheek te gaan en je verhaal doen, gaan ze je absoluut niet je geld teruggeven. Hier heeft Pathé niets, maar dan ook niets mee te maken. Pathé afkraken omdat JIJ een film niets vindt slaat echt helemaal nergens op. Ga lekker bij de filmdistributeur zeiken als je je geld terug wilt voor iets waar je toch echt een bewuste keuze voor hebt gemaakt! Niemand dwingt je om de film te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anonymous, dank je wel voor je reactie. Als je kijkt naar de huidige tijd waar service voor heel veel bedrijven als basis van de bedrijfsvoering geldt kun je onmogelijk achterblijven zoals Pathé doet. Kijk naar Blendle. Deze vergoedt als 1 van de eerste zonder gezeur de artikelen als ze tegenvallen. Dát is waar we naar toe moeten. Het vertrouwen dat mensen eerlijk zijn over hun mening en bedrijven hun klanten weer waarderen ipv trucjes verzinnen om het geld uit de zak te kloppen. "Niemand dwingt je om de film te kijken", dat is wel een beetje een dooddoener vind je niet? Daar dood je echt elke vorm van discussie mee. Bedankt voor je mening en ik zie je in de film;-)

      Verwijderen
  2. Het probleem van je vergelijking is dit: Een product van de Appie of de Bakker kan inderdaad niet goed zijn, omdat het bedorven is of wat dan ook. In ieder geval niet zoals de maker het bedoeld had. Als het product echter precies zo is als het had moeten zijn, maar jij vindt het niet lekker... tja dat is helaas jouw probleem, niet het probleem van de producent.
    Pathé levert de film 'as-is'. Zo is ie bedoelt, zo hoort ie. Geen houdbaarheidsdatum, niet gekoeld bewaren. Je krijgt wat je ziet. Het is helaas ook geen product dat je binnen zeven dagen kan terugsturen, gezien is gezien. Daar kan Pathé dus niks aan veranderen.

    Wat je wel kan doen, is de producent aanspreken (Marc Webb of Marvel), wie weet kunnen zij je verder helpen... al betwijfel ik het.

    PS: Ik vond de film vermakelijk. Mijn tactiek is: verwacht er nou niks van, kan 't alleen maar beter zijn dan verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Nick, de vergelijking had inderdaad wel wat beter gemaakt kunnen worden! Het gaat het hier om smaak en ook wel een beetje verwachting van mijn kant. Die twee liggen bij mij. Wat me echter verbaast is de laconieke houding van Pathé en het niet reageren op berichten op Twitter. Dat komt op mij over als desinteresse en beledigend naar de klant en vandaar het blog. Een iets andere insteek had ik ook kunnen kiezen maar als iets wat men leest een emotie oproept en vervolgens reacties, is mijn precies doel bereikt. We gaan in gesprek. Iets waar Pathé van kan leren;-) Nogmaals top dat je het blog gelezen hebt en thanks voor de reactie!

      Verwijderen
  3. Rogier,
    Volgens mij zijn de personen tot wie je je nu hebt gericht niet in staat te reageren op je ongenoegen.
    En daar zit de kans. Jij kan de directie van Pathé duidelijk maken dat je wanneer je handelswaar een beleving is elke vorm van een negatieve beleving op de lange termijn funest is.

    Dat beginnende barstje in het scherm moet worden gerepareerd.
    Ik stel voor dat je op het hoogste niveau 1 mail stuurt waarin je direct je diensten aanbiedt.
    Binnen nu en twee jaar verwacht ik dat Pathé een tegoedbon voor een herkansing geeft aan iedereen die na afloop van de film aangeeft deze teleurstellend te vinden.


    Sukses.

    BeantwoordenVerwijderen