zaterdag 3 december 2011

Correct Nederlands taalgebruik en ruzie...

Met een Engelse leraar als vader, een moeder als onderwijzeres op een basisschool en een oom als leerkracht is de taal mij met een trechter ingegoten. Ik ben dol op taalgrapjes en hekel over het algemeen onjuist gebruik hiervan. Zeker als het geen grapjes zijn, maar fouten. Ik beweer zelf absoluut geen spellingsGod te zijn, maar onlangs kwam ik iemand tegen die zeer de moeite waard was om te citeren.

Deze dame zat op haar praatstoel en moest haar 15.000 woorden in één avond kwijt. Ze begon haar monoloog met het verhaal over haar ex-vriend. Overduidelijk geen makkelijk type, maar zijzelf was ook geen poesje waar fluwelen handschoenen blij van zouden worden.
Naar aanleiding van een zoveelste ruzie schudde ze de volgende quotes uit haar mouw. In willekeurige volgorde.

De ruzie;
Ik schop hem met een bijl van het park af!
Hij begon tegen mij tekeer gegaan.
Ik ben helemaal startklaar met hem. Hij ging hélemaal mentaal
Ik ben niet zomaar iemand met wie je zomaar vriendjes is. 

Eenmaal bij hem weggegaan;
Er staat nog meer huisjes te koop.
Er is nog twee braakliggende terreinen daar.

Een plek gevonden en weer op zoek naar vertier;
Ik had mijn poes gisteren gescheerd.
Ruigoord; wackodorp
Er was geen sanitale voorzieningen.

Verwerkingsperiode en nieuwe dingen;
Er kwamen koekjes onder dingen vandaan.
Glaasje draaien. Alles in een cirkel gerecht met een picardiglaasje
Ik vroeg heel dom; is daar iemand?
Nou ja...vragen naar de bekende weg. De geest kon niet eens spellen en zweeg als de kerk.

Openbaringen;
Ik heb een borstverkleining gedaan 10 jaar geleden toen ik twintig was, ik ben nu 31
Ik heb ooit eens een keer foto's laten maken toen ik 30 was. Ze is nu 31
Hoe oud ben ik eigenlijk? 31! Welk bouwjaar ben je dan?

Toekomst;
De vraagtekens gaan rijzen
Ik was zo preuts als ik weet niet meer.
Ik voel me niet aangetrekken tot vrouwen.
Pottenvakantie; die vrouwen dachten. Die turnen me wel ff óp ehm...ón ehm...óm!
Er komt niemand in me op, mijn hoofd is compleet blauw.
Ik was gebonden met handen en voeten.

Mijn avond met haar liep ten einde. Ik bedankte haar voor haar openheid en inspiratie...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten