woensdag 12 januari 2011

Culturen...

Er bestaan onnoemelijk veel culturen.
Niet alleen per werelddeel, per land, per provincie.
Maar ook per stad en zelfs op microniveau zoals sportclubs of werkgevers.

Hoe kan ik mij als mens aanpassen aan vier verschillende culturen?
Ik ben Europeaan, Nederlander, Haarlemmer en werknemer.
Als Europeaan ben ik ruimdenkend, geordend, positief ingesteld en met open vizier gefocust op vooruitgang.
Als Nederlander sta ik open voor andere culturen, ben ik sociaal en realistisch pessimistisch.
Als Haarlemmer ben ik stug, gesloten en bezig met dorpse uiterlijke schijn.
Als werknemer ben ik arrogant, irritant en werkschuw.

Ik probeer zelf altijd rekening te houden met andere culturen. Ik observeer en reageer.
Maar hoe wordt er van mij verwacht dat ik alle culturen laat samensmelten op een manier die acceptabel genoeg is voor iedereen.

Logisch dat ik af en toe een beetje psychotisch kan overkomen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten