zaterdag 1 januari 2011

Praten...en luisteren...


Gisterochtend fietste ik vrolijk fluitend door de ijzige decemberkou op weg naar de psycholoog. Mijn huisarts had me doorverwezen voor een adviserend onderzoek naar de onrust die ik al mijn hele leven ervaar. Hoewel ik wist dat dit nu echt moest, voelde ik een ongezonde tegenzin ontstaan.
Ik parkeerde mijn fiets voor een onooglijk groot en koud gebouw. Niet echt een warm welkom, laat staan een goede eerste indruk. Nu was ik bepaald niet op tijd omdat ik de afspraak min of meer een beetje vergeten was. Eenmaal bij de receptie aangekomen wist ik dat ik al mijn flirt-talent moest aangrijpen om mijn late aankomst te verdoezelen.
Een piramide vette oliebollen staarden me uitnodigend aan. Ik wist niet wat ik eerst moest doen, aanvallen of mezelf voorstellen aan de receptioniste. Ik koos voor het eerste.

Ik:" Foi, ik bfen Tudé Coffes, eng hfeb mom haf neugen feen afsprfaark fet Fuvanne."
Zij, zonder enige spier te vertrekken:" Dag meneer Connes, Suzanne wacht op u in kamer 3, koffie staat klaar in de gang." In gedachten zag een grote rij dampende kopjes koffie voor me, netjes geordend en klaar om door mij uitgekozen te worden.
"Heeft u voor mij nog even uw identiteitsbewijs, ziekenfondspasje en verwijsbriefje?"
Toen wist dat ik weer wat ik vergeten was...
Chagrijnig in de gang aangekomen drukte ik op het knopje cappuccino, waarop het apparaat een slappe bak thee uitspuugde. Kijken Tudé! Concentreer je!!

Ik had al bedacht hoe ik mezelf zou profileren. Rustig, beheerst, geconcentreerd maar met ferme pas vervolgde ik mijn weg naar kamer 3. 
Suzanne zou een georganiseerde man te zien krijgen. Zeker van zichzelf, analytisch en gefocust. Wat ik niet verwachtte was dat Suzanne een bloedmooie vrouw was. Grote reebruine ogen keken recht door me heen. Bambi eat your heart out, dacht ik. 
Ik (hakkelend en stotterend als een jong konijntje met een spraakgebrek):' Hoi..ehm...Suzanne, ik ben Tudé."
Zij (met een warme, zachtaardig en rustige stem):" Hoi Tudé, welkom, neem plaats.

Ik zette mijn oliebollen naast me neer, en nam een hap van mijn tas. Tot zover mijn georganiseerde overkomen...Onder de indruk van haar verschijning beantwoordde ik, voor zover mogelijk alle in rap tempo afgevuurde vragen over mijn jeugd, mijn schoolperiode, gezinssituatie en mogelijke trauma's. Ik voelde mezelf wegdrijven in mijn verleden.
Ik was volledig in trance door de manier hoe ze haar vragen aan me stelde. To the point, geordend en met de precisie van een een sluipschutter.
Naarmate ze mijn dieperliggende emoties open en bloot op tafel legde, voelde ik mijn zekerheid meer en meer wegebben. Deze vrouw wist waar ze mee bezig was. Haar schoten misten het doel niet één keer.Op vragen die ik niet meer wist te beantwoorden, simpelweg omdat mijn geheugen daar niet toereikend toe was, gaf ze een begrijpend huh, huh als reactie. Als ik toch eens een pil zou kunnen slikken om mijn jeugdherinneringen terug te krijgen...

Na drie uur ondervragen waren we klaar. 
Het eindoordeel: Ze was er niet van overtuigd dat ik aan ADD of ADHD lijdt...
Maar voor de zekerheid zou ze "mijn "geval" nog wel overleggen met een collega en er over twee weken op terugkomen. Of ik daar ook iets voor voelde...

Thuisgekomen Googelde ik de kenmerken van ADD.

- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Veel creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Probleem oplossend
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
- Gevoelig voor verslaving
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden maar sociaal

Nee, ik herkende hier ook echt niets in. Die kwakzalver van een huisarts weet echt niet waar hij het over heeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten