donderdag 21 april 2011

Geheimen en onderlinge relatie...

Er zijn een hoop waarheden:
De hele waarheid
De halve waarheid
De gelogen waarheid
De verzwegen waarheid
De eigen waarheid

Naar mijn weten vertelt niemand de hele waarheid. Niet uit onwil, maar omdat waarheden altijd gekleurd zijn door de ontvanger én de zender. Vroeger deden we al spelletjes met een verhaaltje doorvertellen. Aan het einde van het verhaal was het schaapje veranderd in een olifant, drie auto's werden veertien fietsen en de prinses was veranderd in een prostituee.
Liegen...ik kan er niks mee. Ik vergeet wat ik lieg, tegen wie ik lieg en waarover ik lieg. Ik ben domweg te dom om te liegen. Om deze reden heb ik besloten het gewoon maar niet meer te doen. Ik ben gestopt met liegen na mijn middelbare school.
Ik loog tijdens mijn puberteit over mijn cijfers, hoeveelheden vriendinnetjes, zat zogenaamd op judo terwijl ik alleen een bruine slip had en ben zelfs te zien op vier eindexamenklasfoto's zonder dat iemand daar een vraag over stelde. Maar op een dag werd ik wakker door een brief van de moeder van mijn toenmalige vriendinnetje. Of ik voorzichtig wilde zijn met haar dochter omdat ik haar eerste vriendje was. Nu had ik wel íets gelogen over mijn 23-jarige leeftijd, maar had nooit verwacht dat zij zelf er tien jaar vanaf zou liegen...Eerlijk zijn en alles zeggen of soms een geheimpje hebben voor eigen bestwil en die van de onderlinge relatie?

Ik lieg als ik zou zeggen dat ik hier geen antwoord op heb, alleen weet ik dat het míj erom gaat dat ik mezelf kan aankijken en trots op mezelf kan zijn. Daar heb ik geen spiegel voor nodig. Liever niet zelfs;-)
Nu is er ook nog zoiets als verzwijgen. Is dat liegen of selectief de waarheid vertellen? Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het vertellen van de halve waarheid en laat de andere helft voor lief. Dit omdat je bepaalt hebt voor jezelf (en voor de ander) dat de andere helft niets toevoegt.
Ik zeg dat ik train voor een triatlon, maar niet voor welk jaar.
Ik zeg dat ik wel wat gedronken had, maar niet dat ik laveloos aan het overgeven was.
Ik zeg dat ik niet meer kan rijden en wel moet blijven slapen, maar niet dat ik lopend ben gekomen.
Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gebouwd op de pijlers van de vijf waarheden zijn de Geheimen.
En geheimen...I love them. Ik kan er niet genoeg van binnenhalen. Maar ik heb één klein probleempje. Het is als hooikoorts, als diarree, als het hebben van Gilles de la Tourette. Ik kan geheimen niet voor me houden. Als erbij wordt gezegd dat ik het voor me moet houden, en dan ook graag het liefst specifiek hoeveel meter, wil ik misschien dit verzoek wel honoreren, maar anders is het geheim eerder op internet dan dat de laatste zin is uitgesproken.

Liegen, bedriegen, stelen en drinken:
Als je liegt, lieg dan om een vriend te redden.
Als je bedriegt, bedrieg dan de Dood.
Als je steelt, steel dan mijn hart,
en als je drinkt, drink dan met mij...








1 opmerking:

  1. We vertellen de waarheid niet, omdat we die niet kennen. Op z'n best doen we er een gooi naar.

    BeantwoordenVerwijderen