dinsdag 5 april 2011

Scholing...

Gisteravond was het dan zover. Mijn hond en ik hadden examen. Nu was ik tot afgelopen zondag hiervan niet op de hoogte. En dus hadden we nog maar één dag om te oefenen. Om haar niet teveel onder druk te zetten heb ik haar niets verteld over het examen behalve dat we een proefexamen kregen. Ik heb het met haar gehad over een eventuele vervolgopleiding. We spraken over haar interesse voor het graven van kuilen, over haar voorliefde voor voedsel, over haar talent voor sprinten en haar sociale kanten.
Ik zette zorgvuldig uiteen dat er verschillende beroepen mogelijk zijn in haar geval, zonder het gevoel te geven haar een kant op te willen duwen.
Archeologie, koksopleiding, atletiek of psychologie. Natuurlijk zou ik graag willen dat ze dokter zou worden, maar je hebt het nu eenmaal niet voor het zeggen. Ze gaf aan graag piloot te willen worden. Mijn hart zat in mijn keel; Een verkorte HBO, slechte intercontactuele eigenschappen, eigenwijs én werkschuw, niét echt de basis voor de toekomst die ik voor haar in gedachte had. Gelukkig staan we pas aan het begin van haar carrière en kan ik hier en daar nog een beetje sturen.

Aangekomen in het bruisende Vogelenzang zag ik de andere examinandi. Woody, de andere Ridgeback was de afgelopen weken behoorlijk wat aangekomen vanwege stress of overvoeding. Sam de Labrador was de wanhoop nabij. Sam's baasje had overduidelijk aan de homeopathie gezeten en waarschijnlijk het hele flesje Valeriaan haar keelgat ingegoten. Haar ogen waren half gesloten. Sam wist dat het op hem aan zou moeten komen en keek mij vol meelij aan. Ik knikte meewarig dat het wel goed zou komen. Indi, de hijgende Hitler had er zin in. Haar baasje had geopperd het examen te voorzien van cijfers. En dus werden we op 40-45 punten becijferd.

Het eerste dat ik deed was onder de uitgezette pionnen pensbrokjes strooien om de boel minimaal te saboteren. Vervolgens smeerde ik een eetlepel Milner30+ smeerkaas op mijn linkerknie om het commando "volg" extra kracht bij te zetten. Ik vulde mijn linkerjaszak met pensbrokjes en trok de halsband nog eens even extra strak over haar adamsappeltje. We waren er klaar voor. Ik riep"volg" en Mac keek me aan en rende naar de voordeur van de oefen-loods om daar vervolgens haar volledige blaas te legen. Met een hoge "goedzo" beloonde ik haar omdat ze zo goed had geplast en ondertussen zoveel aandacht voor mij had. Vervolgens trok ze me naar de hoek van de schuur om daar onder de pionnen de brokken op te slokken. Ik hoefde haar niet mee te trekken dus dit examenonderdeel hadden we ook in de pocket. Zitten en blijven was een peulenschilletje en staan deed ze al. Bij het onderdeel plat (waar we het nut niet van inzien) tilde ik mijn voet op waar ik vlak voor de cursus wat pens had gesmeerd en ze ging meteen liggen. Makkie!

Terwijl de keurmeester(es) ons benaderde kwam gromde Mac woest naar haar (ze is een beetje jaloers aangelegd). Tanden laten zien, ook check! Terwijl de juf mij betastte riep ik Mac hier te komen en naast me te gaan staan om me te helpen tegen haar ongewenste intimiteiten. En daarmee toonde ze aan goed om te gaan met baasje en andere dieren.

Al met al een geslaagde dag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten