woensdag 13 april 2011

Praten met paps...all gear no idea...

Ik weet niet of het voor iedereen hetzelfde is. Maar de mening van de ouder telt...dubbel zelfs. De dochter die onderweg naar Parijs naar huis belt en advies van pappa vraagt waarom de auto zo'n herrie maakt, mijn moeder die me opbelt of ik het stukje "in sommige gevallen mag het" niet kan verwijderen van het internet omdat ze er de hele nacht niet van heeft kunnen slapen, en mijn vader die me mailt dat de vrouwonvriendelijke toon nu wel klaar mag zijn en de 'angry young man' zijn weg op constructievere manier moet gaan plaveien. Beide reageren vanuit hun eigen perspectief. Bij ouders weten we dat ze altijd het beste met ons voor hebben. Mijn ouders hebben me geleerd iedereen gelijk te behandelen en open te staan voor kritiek en mijn blik vooral zo breed mogelijk te houden. En ik moet zeggen, ze hebben het leuk geprobeerd, maar Mahatma Gandhi en Moeder Theresa zitten vooralsnog niet in mijn bloed...

Wat ik waardeer in ze is dat ze mijn wil hebben gevormd tot, nou ja, een eigen wil. Nu wil ik nog al een wat en bij alles waar ik om vroeg kwam er de wedervraag naar de reden waarom.
Ik: "Pap, mam, ik wil op drummen."
Pap: "Waarom wil je dit?"
Ik:"Omdat Hans ook op drummen zit, en drummen is cool."
Pap:"Als Hans in de sloot springt....

Hierdoor heb ik vroeg geleerd om na te denken over mijn motivatie van mijn ikwilikwilikwil.
Bijkomende handicap is dat ik een echte Ram ben. Ik wil iets en in een milliseconde moet het dan ook geregeld worden. Nee is geen optie, en denk-er-nog-even-over-na-voordat-je-eraan-begint zit niet in mijn keuzemenu. Gewapend met het verbale vermogen van mijn pa en de empathische gave van mijn moeder heb ik tot nu toe alles voor elkaar gekregen wat ik wilde, en ben ik een talent in beginnen geworden.
Begonnen aan:
-Pianoles
-Drumles (toch een goede motivatie gevonden)
-Voetbal (twee wedstrijden)
-Schrijverscursus
-Fotografielessen
-Hockey
-School
-Toneel
-Capoeira
-Judo
-Tennis
-Beeldhouwen
-Meerdere relaties
-Gitaarles
-Adoptie
-Roken
-Mondharmonica
-Salsa
-Surflessen

Vergeten en toegevoegd op aanraden van een goede vriendin: 01-05-2011
-Paardrijden
-Didgeridoo
-Boksen
-Fietsen (op een wielrenfiets)
-Spinnen
-Zwemmen
-Hardlopen

Afgemaakt:
Middelbare school en Marketing/Communicatie-studie en...vast nog wel iets.

Onderbouwen waarom ik iets wil kan ik als geen ander. Maar vooruitkijken ietsje minder.
Het belangrijkste dat mij is bijgebracht is eerlijkheid, naar mezelf en naar anderen. Als een soort dwangmatige psychiatrische aandoening móet ik zeggen wat ik van iets vind. Dat kán als prettig ervaren worden...of niet;-) Het is maar aan de ontvanger wat hij/zij ermee doet. Nu ik vanmiddag met mijn vader op het strand zat en met hem praatte over het leven zag ik weer eens uit wat voor nest ik kom. Hij dertig jaar ouder, maar in basis dezelfde. we begrepen elkaar. We hebben heus geen hekel aan mensen, we proberen alleen zo min mogelijk met ze om te gaan. Niemand is grappiger dan wijzelf en waarom niet? Omdat wij het zeggen! Grappig om te merken dat naarmate het kind ouder wordt, de ouder óók waarde hecht aan de mening van het kind. Als ouder heb je alle kans om het fout te doen, dus als je het goed gedaan hebt, heb je het goed gedaan.

Een verkapt compliment aan mijn lieve ouders dus...


2 opmerkingen: