zondag 27 februari 2011

Acné...en KAPLA...

Ik liep gisteren met mijn beste vriend door de stad met allebei een doel.
Ik moest een cadeau kopen voor mijn aangetrouwde nicht en hij voor zijn kleine nichtje.
Op zoek naar mijn ideale gift belandde ik in zo'n mierzoet uitziend-,en ruikend winkeltje waar je al misselijk wordt als je het alleen al ziet. Laat staan er naar binnen moeten vóór het ontbijt en naar die dichtgeschilderde gezichten van het winkelpersoneel moet kijken. Ik bestelde mijn cadeau en het werd  door de-ik-ben-vijftig-maar-wil-er-nog-uitzien-als-20-vrouw ingepakt alsof het een persoonlijk cadeau van Beatrix was. Nou ja, meisjes zijn nu eenmaal dol op in-, en uitpakken...

Nu was het tijd voor zíjn cadeau. Zijn nichtje wilde graag iets van KAPLA.
Dit staat voor Kabouter Plankjes. Nu had ik hier nog nooit van gehoord, maar we liepen dé houtjuwelier van Haarlem binnen. In de winkel stonden twee giechelende snotneuzen. De één met een zuigzoen in haar nek en de ander een dikke tosti naar binnen werkend.
Hij:" Heb je ook KAPLA?"
Zij;" Hihi, grmpff, ja achterin de winkel, haha.

Langs talloze bewerkte bomen kwamen we aan bij de KAPLA-stellage. Hierop stonden de in stukken gezaagde en vaal geverfde planken. Alleen niet voor de normale houtprijs van 60 per kuub. Hier verkochten ze 15 plankjes van tien bij twee cm voor 17,95€!!
Ik schoot meteen in een crisis en vroeg een van de pukkelende pubers hoe het kwam dat hout hier zo duur was. Haar met tosti gevulde mond ging open maar er kwam alleen een onverstaanbaar gemurmel uit. Mijn goede vriend pakte een doos van het schap. Van de waarde van dit hout zou een Ghanees weeshuis een maand kunnen eten, en rekende af. Ik doopte KAPLA om in KADUPLA. Kankerdure Plankjes. Excuus voor het woord maar ik kan er niets anders van maken...

De inmiddels gierende minderjarigen pakten het houten goud zorgvuldig in en wensten ons uitlachend  een fijn weekend. Zou er een pact zijn tussen vrouwen van alle leeftijden om mannen systematisch het geld uit hun zak te kloppen en daarbij het gevoel te geven de grootste sukkel op aarde te zijn??

Fijne verjaardag dames... 


 

1 opmerking: