zaterdag 12 februari 2011

Bellen...

Met verwondering kijk ik naar ze en vraag me af wat er in hun hoofd omgaat.
De Mobiele Bellers.
Zonder zich te storen aan omstanders of het onderwerp van hun gesprek laten ze hun verbale incontinentie lopen in de luisterende leegte.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op deze doordringende decibellen.
Nu viert contactgestoordheid de laatste twee jaar hoogtij in Nederland, en dat zie ik bijvoorbeeld terug in de bus. Een accurate weergave van de Nederlandse bevolking.
42 passagiers;
27 personen met beide ogen gericht in hun 3,5" schermpje. Je kunt gerust de hele bus vermoorden en niemand heeft iets gezien of gehoord.
11 personen aan het bellen en 3 doelloos uit het raam starend. Ik als observant.
Lekker stelletje bij elkaar. Ik doe noodgedwongen mijn koptelefoon op omdat mijn irritatiedrempel erg laag is. En ik hoor ineens bij de andere 27;-)

Als je aan het reizen bent in andere landen is dat toch anders. 30 man in een minibus gepropt en er kan er altijd nog eentje bij. En ja natuurlijk kunnen huisdieren zoals geiten en kippen mee, en ja natuurlijk ook de zakken rijst en potten en pannen passen vast ook! En het is gezellig daar. Een waar feest van geluk en gelach. Hoe armer, hoe dichterbij de werkelijkheid...We kunnen er nog iets van leren.

En niemand die daar in die landen belt...

Bellen is toevallig een van de hoofdcommunicatiemiddelen in mijn werk. Ik zet mensen aan het werk via de telefoon. En de "gebelden" en ik hebben een wedstrijdachtige verstandhouding. Ik wil hen zoveel mogelijk aan het werk hebben, en "zij" willen zo min mogelijk werken. Als het spel eerlijk gespeeld wordt is er geen vuiltje aan de lucht. Het wordt pas interessant als de gemoederen oplopen. Dan is de telefoon een erg moelijk medium om discussies/confrontaties aan te gaan.
Wederzijds worden we beschermd en verplicht tot bepaalde uitvoeringsregels. En als het goed is gebruiken we deze met respect. Heel soms als modder. En zoals mijn vader ooit citeerde: rollin' around in the mud is not the best way of gettin' clean...
En dan laat ik iemand anders bellen. Meestal een leidinggevende die vervolgens mij weer belt. Jaja, we bellen wat af...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten