vrijdag 4 maart 2011

Agenda...en topografie

Over het algemeen verafschuw ik afspraken. Het uiteindelijke doel is namelijk dat je ze moet nakomen. Over drie weken "gezellig' een avondje eten met vrienden veranderd acuut in een "moetje".
En met "moetjes" moet je niet bij me aankomen. Het feit dat ik nú al weet waar ik over een week moet zijn (en dan nog te laat komen ook) zorgt voor allergische reacties gelijk aan een pollenallergie-patiënt met astmatische hooikoorts.

Maar soms kan ik niet anders. Aangezien mijn interne harde schijf niet zoveel ruimte bezit moet ik het gebruik van mijn agenda tolereren. Onder pernicieus protest verf ik mijn agenda vol.
Ik zie afspraken bij de fysio, puppycursus, bloedgeven, borrels en etentjes mijn Iphone-kalender vullen met nutteloze Kb's. Een van mijn voorgaande blogs gingen over de 11 uur vrije tijd die ik heb per dag. Deze uren zie ik nu verdwijnen als mijn spaartegoeden bij IceSave. Ik hou nu eenmaal van mijn vrije tijd, maar ook van mijn vrienden. Dus sta ik af en toe voor een onmogelijke keuze. Afspraken gaan 100% ten koste van vrije tijd. Maar keuzes moet je maken in het leven, anders sta je stil. En stilstand is topografisch gezien niet vooruit komen.

Nu ben ik in topografie net zo goed als een blinde analfabeet in een voorleesclubje. Van de twaalf provincies kan ik er twee plaatsen. Ik kan nog net Frankrijk onderscheiden van Spanje, maar daar houdt het dan ook echt op. Ik rij standaard kilometers om en dat is alleen al in de buurt waar ik woon, laat staan als ik de stadsgrenzen verlaat op zoek naar heinde en verre. Tijdens mijn reis in Zuid-Amerika had ik, als ik alleen geweest zou zijn, waarschijnlijk de jungle van Bolivia nooit verlaten. Dan hadden ze me ongetwijfeld na 30 jaar teruggevonden en gepubliceerd dat Mowgli toch bestaat. Dan zag ik mezelf later terug op de foto's met een boog, een lendelapje en een grappige beer. Het is een wonder dat ik Australië heb gevonden en een nog groter mirakel dat ik Nederland weer heb bereikt. Maar juist dat verdwalen doet me goed. Het gevoel dat ik echt leef en op ontdekkingstocht ben en niet weet wat er allemaal zal gebeuren.

Crusoë versus TomTom...


2 opmerkingen:

  1. In je eentje op de fiets naar Spanje is je anders ook redelijk goed afgegaan. Tenzij je eindbestemming eigenlijk Duitsland was geweest...

    BeantwoordenVerwijderen